لیدوما انگلیسی
فروش عمده

جشنواره بهاری لیدوما
تا 30% تخفیف تا عید سعید غدیر خم همراه با ارسال رایگان

جشنواره بهاری لیدوما

تا 30% تخفیف تا عید سعید غدیر خم همراه با ارسال رایگان

اصول طراحی اداری + 6 نکته مهم و طلایی

طراحی فضاهای اداری نقش بسیار حیاتی در ایجاد یک محیط کاری به‌صورت هماهنگ و کارآمد ایفا می‌کند. اصول طراحی اداری، سلسله‌مراتب و الزاماتی هستند که در ایجاد فضاهای کاری اثرگذار و موثر بر افراز و نشاط کارکنان و در نتیجه بهبود عملکرد سازمان‌ها نقش دارند. در ادامه به برخی از اصول طراحی اداری اشاره می‌شود تا در خرید تجهیزات اداری را به بهترین نحو انجام دهید.

فهرست مطالب

طراحی دکوراسیون داخلی اداری چیست؟

طراحی داخلی فضای اداری به معنای برنامه‌ریزی و چیدمان دقیق وسایل در محیط‌های کاری است که به منظور بهبود کارایی، راحتی، و زیبایی در ادارات و شرکت‌ها انجام می‌شود. این فرآیند شامل انتخاب و ترتیب اجزای مختلف محیط اداری نظیر میز اداری، صندلی کارمندی، مبلمان اداری ، دیوارها، روشنایی، تزئینات، و تجهیزات فناوری اطلاعات و … می‌شود.

هدف از طراحی داخلی فضای اداری این است که یک محیط کاری مناسب و مطلوب فراهم شود که تأثیر مستقیم بر کیفیت کار و احساس راحتی و رضایت کارکنان داشته باشد. از جمله عوامل مهم در طراحی داخلی و أصول طراحی اداری می‌توان به بهینه‌سازی فضا، استفاده از رنگ‌ها و نورپردازی مناسب، انتخاب مبلمان مناسب و تنظیم فضاها بر اساس نیازهای کاری اشاره کرد. در کل، طراحی داخلی فضای اداری به عنوان یک هنر و علم، بهبود زندگی کاری افراد را ارتقاء می‌دهد و به بهبود عملکرد سازمان‌ها کمک می‌کند.

اصول طراحی اداری ، چه نکاتی در طراحی بهتر فضای اداری باید رعایت شود؟

طبقCubicle Concepts ، یک ارائه‎ دهنده مبلمان اداری کاربردی، هم از نظر عملکرد و هم زیبایی شناسی، می‌تواند الهام‌بخش کارمندان و همچنین مراجعه‌کنندگان باشد. Cubicle Concepts شش روند و نکات طراحی فعلی دفتر را برای ایجاد فضای کاری الهام‌بخش برای خود، کارمندان و حتی مراجعه‌کنندگان ارائه می‌دهد:

۱-اصول طراحی اداری: توجه به رنگ‌های کاربردی

از رنگ‌های اداری به طور استراتژیک استفاده کنید زیرا افراد هنگام مواجهه با رنگ‌های خاص، تغییرات روانی را تجربه می‌کنند. به عنوان مثال، قرمز می‌تواند کارمندان را در جایی که کار می‌کنند، هیجان زده کند، در حالی که آبی و سبز می‌توانند احساس آرامش، امیدوار بودن و آرامش را برقرار کنند.

۲-اصول طراحی اداری: فضاهای اختصاصی سالن را ایجاد کنید

طراحی با صندلی اداری راحت و فضاهای راحت و سرپوشیده مانند کافی‌شاپ یا کافه امکان استراحت بدن و ذهن را فراهم می‌کند که این باعث بهبود بهره‌وری و تمرکز در محل کار می‌شود.

۳-اصول طراحی اداری: از مبلمان قابل تنظیم استفاده کنید

به دنبال خرید مبلمان اداری راحتی باشید که به راحتی جابجا شود و کاربرد‌های گوناگونی داشته باشد. این نوع مبلمان تمرکز و رفاه کارمندان فراهم می‌آورد.

4-اصول طراحی اداری: استفاده از فضاهای همکاری را مجاز کنید

افرادی که هر روز یا برخی روزهای هفته از فضاهای همکاری استفاده می‌کنند، احساس می‌کنند بخشی از یک جامعه هستند و کار خود را معنی‌دار می‌دانند. این باعث افزایش بهره‌وری کارمندان می‌شود.

۵-اصول طراحی اداری: مناطق آرام را برای کارهای فردی فراهم کنید

بعضی اوقات برای انجام بهترین کارها به فضاهای کاری آرام نیاز داریم. برای تسهیل در این زمینه، منطقه‌ای آرام و ایده‌آل با میزان نویز بین 48 تا 52 دسیبل (dB) را ایجاد کنید.

۶- اصول طراحی اداری: گنجاندن گیاهان

گیاهان اداری را برای بهبود زیبایی شناسی فضای کار و کیفیت هوا اضافه کنید. سایر نکات سلامتی که می‌توانید در دفتر استفاده کنید شامل اضافه کردن مبلمان با محوریت بهداشتی مانند میز ایستاده و صندلی‌های با ثبات است. وقتی صحبت از طراحی یک دفتر می‌شود، چندین نکته را باید در نظر بگیرید، از مبلمان تا میز اداری مختلف و نورپردازی و… همگی تاثیرگذار هستند.

در اینجا 6 جنبه مهم وجود دارد که شما باید در حوزه برنامه‌ریزی خود برای طراحی یک دفتر کار را در نظر بگیرید تا به محض ورود به کار، کارمندان (و خودتان) احساس استقبال کرده و بتوانند به سمت محل کار گرایش پیدا کنند.

مهمترین نکات طراحی دفاتر اداری که باید رعایت شوند، چیست؟

1-توجه به نور

اول، نور طبیعی به افراد کمک می‌کند تا چیزها را بهتر ببینند. بینایی انسان به گونه‌‌ای تنظیم شده است که با تغییراتی در نور طبیعی قابل تنظیم باشد و در واقع بهتر از چشم شما نسبت به روشنایی فلورسنت است. نوع نوری که در معرض کنترل میزان ملاتونین قرار دارید، به نوبه خود بر احساس و تمرکز و بیداری شما تأثیر می‌گذارد.

یک مطالعه جدید در مورد بزرگسالان جوان نشان داده است که قرار گرفتن در معرض بیشتر نور طبیعی باعث شده تا هوشیاری بیشتری داشته باشند، در حالی که کار در زیر نور مصنوعی باعث شده است که احساس خواب آلودگی کنند.

یكی از مهم‌ترین نکات طراحی اداری، استفاده از دفاتر شیشه‌ای و پیدا کردن فضای با پنجره‌های بزرگ و ترکیب فضای سبز است. از استارت‌آپ‌ها گرفته تا مشاغل کوچک و یا شرکت‌های بزرگ مانند گوگل و فیسبوک، این روند اکنون در بسیاری از طراحی دفاتر مختلف وجود دارد.

مطمئن باشید که فضای کافی برای تجارت شما وجود دارد، خواه ایستگاه‌های کاری و اتاقک‌هایی داشته باشید و یا اگر قصد کار در یک فضای آزاد را دارید، تا کارمندان بتوانند آزادانه در آن حرکت کنند. درک دقیق در مورد استفاده و مدیریت فضا برای شرکت شما، قطعاً به این موضوع کمک می‌کند و با استفاده از طراحی مناسب، می‌توان اطمینان حاصل کرد که می‌توان با طراحی امروز و آینده، فضای خود را به طور کارآمد مدیریت کنند.

البته، این یک مسئله عملی است و یک مسئله ایمنی نیز هست. اگر آتش‌سوزی یا موارد اضطراری دیگری رخ دهد، باید در آنجا فضای کافی وجود داشته باشد تا افراد بتوانند با خیال راحت و سریع از ساختمان خارج شوند. ذخیره‎سازی اغلب آخرین چیزی است که باید در مورد طراحی اداری مورد توجه قرار گیرد.

2-توجه به پاکیزگی

یکی دیگر از عناصر طراحی پاکیزگی است. اگرچه این ممکن است یک ویژگی کم اهمیت‌تر نسبت به ذخیره‌سازی و منابع طبیعی نور باشد، اما به همان اندازه مهم است زیرا بر روی تصویر دفتر و کارایی کارمندان تأثیر می‌گذارد.

جک دورسی، بنیانگذار پرداخت‌های راه‌اندازی تلفن همراه Square، یک بار از همکارانش خواست تا در پایان هر روز میزهای خود را تمیز کنند. استفاده از یک رویکرد مشابه در دفتر شما می‌تواند همه چیز را مرتب و قابل ارائه در اختیار مشتریان قرار دهد. حتی نگه داشتن یک برنامه تمیز کردن مشترک با کارمندان خود نیز می‌تواند به تمیز و مرتب بودن قسمت‌های اداری کمک کند و در واقع هزینه‌های تمیزکاری شما را کاهش دهد.

اگر تصمیم به خرید مبلمان ارزان‌تر دارید، این حرف را به خاطر بسپارید که آن چه را می‌پردازید دریافت می‌کنید. تعویض مبلمان با کیفیت پایین از هر نوع، می‌تواند منجر به عدم الهام‌بخشی، کاهش بهره‌وری و از همه مهم‌تر مسائل بهداشتی در بین کارمندان شما شود.

به گفته ادین رودیك، مدیر خلاMKDA كه بهره‌‌وری کارمندان را شبیه‌‌سازی كرده، ثابت شده است صندلی‌های اداری ارگونومیك جایی هستند كه صاحبان مشاغل خردمند هنگام طراحی فضای اداری سرمایه‌گذاری می‌كنند. البته انتخاب ایستگاه‌های کاری نیز تأثیر دارد. بنابراین مهم است که تحقیق خود را در مورد نوع مبلمان که متناسب با فرهنگ و فضای شرکت شما است انجام دهید.

اصول طراحی اداری لابی راحت

اصول طراحی اداری لابی راحت

مدیر اصلی LUX طراحی ایزابل گلینکا یک بار با شرکتی کار می‌کرد که خیلی مطرح و معروف نبود، بنابراین وی برای کمک به بازدیدکنندگان در جهت‌یابی در دفتر، آرم خود را در طراحی لابی گنجاند. حباب‌های رنگی مختلفی روی زمین رنگ شده بود تا مراجعه‌کنندگان فقط با دنبال کردن رنگ خاصی از حباب‌ها به اتاق‌های مختلف بروند.

گزینه دیگر اجرای کیوسک‌های سلف سرویس یا صفحه‌هایی است که کارمندان می‌توانند در آن مرکز حرکت کنند و از آن بیاموزند و استفاده از ابزاری مانند Visual Directory می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد. آژانس جهانی بازاریابی و تبلیغات، اخیراً دفتر مرکزی جهانی خود را در شهر نیویورک نقل مکان کرده و این نوع فناوری را در اختیار کارمندان و مراجعه‌کنندگان خود قرار داده است.

پس از اتمام طراحی دفتر کار خود، به خاطر داشته باشید که سایر مسائل هنوز هم می‌توانند رخ دهند، مانند انتقال یک همکار به دفتر شما. در این حالت، نرم‎افزار مدیریت صحیح اداره می‌تواند رسیدگی به این انتقال‌ها را آسان‌تر کند تا دفتر شما سازمان یافته باقی بماند.

برنامه‌ریزی فضای اداری در حال تغییر و تحولات سریع است، به طوری که شرکت‌های بیشتری از دفاتر ثابت و اتاقک‌های ثابت به سمت یک دفتر کار می‌روند. کارفرمایانی که به دنبال این طرح‌های جدید و بازسازی شده در دفتر هستند امیدوارند که نتایج سریع را از سرمایه‌گذاری در دفتر خود ببینند. برخی از متداول ترین اهداف عبارتند از: جذب استعدادهای جدید برای شرکت، ارتقاء نوآوری و بهره‎وری در محل کار و… از طرف دیگر، ممکن است کارمندان فعلی و استخدام کنندگان بالقوه در مورد چیدمان‌های دفتر باز نظرهای مختلفی داشته باشند.

کارمندان جوان Millennials اغلب ترجیح می‌دهند از فضای اتاق اسپرت و راحت استفاده کنند، در حالی که کارمندان مسن‌تر ممکن است به دلیل حس از دست رفتن حریم خصوصی و افزایش سر و صدا، تغییر را ناراحت‌کننده بدانند.
سه هدف برتر موردنظر خود را برای فضای جدید مشخص کنید تا در اصول طراحی اداری در نظر گرفته شود. پاسخ‌های احتمالی می‌تواند شامل موارد زیر باشد: آماده شدن برای رشد آینده، افزایش بهره‌وری و کارآیی، ارائه یک مارک مدرن‌تر به مخاطبان داخلی و خارجی، القای حس غرور در کارمندان و ایجاد سهولت در جذب استعدادهای جوان.

ایجاد محیط و فضای استراحت مناسب

امروزه بیشتر دفاتر مدرن، اتاقی پر از میز و رایانه هستند. آن‌ها به کارمندان خود اجازه می‌دهند تا از محیط اداری فاصله بگیرند و فضای متفاوتی را در اختیار داشته باشند تا بتوانند افکار خلاقانه خود را جریان دهند. فضای مناسب فقط به معنای جایی برای استراحت و خوردن ناهار نیست و در واقع می‌تواند برای کمک به بهره‌وری یا فرصتی برای کار به دور از رایانه استفاده شود.

شما احتمالاً این خبر را شنیده‌اید که تحقیقات ثابت می‌کند نشستن ساعت‌ها می‌تواند دلیل بسیاری از بیماری‌های رایج باشد. البته کار کردن در یک دفتر، نشستن در پشت یک میز برای مدت طولانی برای کار است. یکی از مهمترین اصول طراحی اداری است که باید به آن توجه شود.

با این حال، در راستای تلاش برای مقابله با این شرایط و رفاه کارمندان، گزینه‌های مشاغل ایستاده بیشتری در محیط کار معرفی شده‌اند. بنابراین، میزهایی برای نشستن و ایستادن ایجاد شده است تا کارمندان بتوانند بلند شوند و همزمان کار کنند.
در مبلمان با کیفیت خوب سرمایه‌گذاری کنید. برای سرمایه‌گذاری در مبلمان اداری باکیفیت و خوب که مدتی دوام خواهد داشت، اکثر بودجه خود را استفاده کنید. مبلمان اداری به صورت روزانه استفاده می‌شود و ساییدگی مبلمان پس از مدتی اجتناب‌ناپذیر است.

اصول طراحی داخلی اداری

این چیزی نیست که شما بخواهید هر چند ماه آن را جایگزین کنید. همچنین استخدام افراد مناسب نکته بسیار مهمی‌ برای کمک به شرکت شما در بهبود محیط کار می‌باشد. مهارت فردی که استخدام می‌کنید بسیار مهم است، به طوری که شخصی که دلهره و استرس را به محیط دفتر می‌آورد، بهره‌وری و انگیزه را از بین می‌برد.

وقتی کارمندان با همکاران بی‌انگیزه کار می‌کنند، خودشان هم دچار بی‌انگیزگی می‌شوند. روحیه تیمی مثبت از افراد خوب به وجود خواهد آمد که نیروها را برای رسیدن به یک هدف بالا با یکدیگر ترکیب می‌کنند.
انتخاب فضای اداری می‌تواند بسیار چالش‌ برانگیز باشد زیرا تصمیم شما تأثیر بسیاری بر مشاغل شما خواهد گذاشت. به عنوان مثال، موقعیت مکانی اشتباه می‌تواند برای شما کارمندان یا مشتری‌ها هزینه داشته باشد.

علاوه بر این، شما باید انتخاب خود را بر اساس نیازهای آینده شرکت پایه‌گذاری کنید، نه فقط وضعیت فعلی خود که این نکته بسیار مهمی است. انسان‌ها موجودات اجتماعی هستند و می‌خواهند بتوانند با یکدیگر تعامل داشته باشند.

مطالعات نشان داده است که یک برنامه باز، روحیه کارمندان را بهبود می‌بخشد. بنابراین دفاتر مدرن اغلب برای بهبود کارایی طراحی می‌شوند، زیرا کارفرمایان امروزی درک می‌کنند که کارکنان قادر به تعامل هستند و در حالی که کار می‌کنند می‌توانند سودمند باشند که همین باعث بالا رفتن بهره‌وری کار کارمندان می‌شود.

کار جمعی بر روی مشکلات سخت می‌تواند به شدت بهره‌وری را بهبود بخشد. ساختمان‌های بزرگ اداری هم اکنون به طور فزاینده‌ای با کافه‌ها، رستوران‌ها، کتاب‌خانه‌ها، کافه‌ها و سالن‌های بدنسازی مجهز شده‌اند و همین ایده‌ها بسیار مفید و سودمند محسوب می‌شود.
باید در فضای کاری صمیمیت و رفاقت وجود داشته باشد. اگر این روزها توجه کرده باشید، بسیاری از شرکت‌ها در حال تخریب و خلاص شدن از دیواره‌ها و محفظه‌های اداری خود هستند. این امر راهی برای فراهم کردن فضاهای باز بیشتری است.

بیشتر شرکت‌ها، اعم از کوچک یا بزرگ، مدیران هم در فضای باز کار خود را انجام ‌می‌دهند تا فضای بیشتری برای سالن اجتماعات وجود داشته باشد و فضاهای باز برای افراد، روحیه تیم و هماهنگی، تعامل و مکالمه بین همکاران را افزایش دهد.

البته فضایی را برای حفظ حریم خصوصی اختصاص دهید، گرچه باید فضاهای باز بیشتری در دفتر شما وجود داشته باشد، هنوز هم فراهم کردن فضاهایی که کارمندان و کارفرمایان بتوانند در مورد کارهایی که برای محرمانه بودن در نظر گرفته شده‌اند در تعامل باشند و با هم کار کنند مهم بوده یا ممکن است از اتاق خصوصی برای چند دقیقه تمرکز کردن در کار استفاده کنید.

اختصاص فضا به هر کارمند

به هر کارمند باید فضایی مناسب اختصاص داده شود. در دنیای تجارت امروز کاملاً مشهود است که چگونه فضاهای داده شده برای کارمندان کاهش می‌یابد. با افزایش روزافزون تعداد جمعیت و افزودن به نیروی کار سالانه، ممکن است شرکت‌ها اجازه کار در خانه را برای کارمندان خود فراهم کنند و این که فضای اداری اختصاص یافته آن‌ها فقط در هر زمان معینی ممکن است به طور جزئی اشغال شود.

ایجاد یک فضای اداری منعطف، یکی دیگر از عوامل مهم محسوب می‌شود و این یک سرمایه‌گذاری خوب است که وقتی در حال حاضر دفتر خود را برای تجارت تشکیل داده‌اید، ایجاد یک دفتر با فضای منعطف، در صورت بروز نیاز، شما را از هزینه‌های بازسازی و اضافی باز می‌دارد. کاری که می‌توان انجام داد سرمایه‌گذاری روی مبلمان اداری مانند میز، صندلی است و به این ترتیب، هرگونه گسترش یا تنظیم مجدد در آینده که باید انجام شود، به راحتی و بدون هزینه انجام می‌شود.

ایجاد آرامش در محیط اداری

آرامش در محیط اداری بسیار مهم بوده و معمولاً مکان‌های شناخته شده‌ای که برای معاشرت و آرامش مناسب هستند و در آنجا می‌توان همزمان کار کرد مانند کافی‎شاپ‌ها، کافه‌ها و … است. برخی از مشاغل بیش از یک محل کار داخلی برای کارمندان خود ارائه می‌دهند. برخی مشاغل اتاق‌های بدنسازی را ارائه می‌دهند. اتاق‌های بازی، اتاق‌ها / کلینیک‌های بهداشتی و…، نحوه کار مردم امروز بسیار از سنت فاصله دارد.

امروزه مردم به شغل‌ها و شركت‌هایی كه نه تنها حقوق خوبی می‌دهند، بلكه به مواردی كه احترام برای کارکنان قائل هستند، گرایش پیدا می‌کنند.
تحلیلی که اخیراً از شورای جهانی ساختمان سبز انجام شده نتیجه گرفت که شواهد قاطع وجود دارد که طراحی دفتر را با بهره‌وری و سلامتی مرتبط می‌کند. همه ما می‌دانیم که وقتی احساس ناراحتی می‌کنیم سطح بهره‌وری ما کاهش می‌یابد و برای بهره‌وری در کار به آرامش نیاز است. با توجه به این نکته، مهم است که طراحی دفتر به بهترین شکل صورت گیرد تا بهره‌وری در کار بالا رود.

جمع بندی

اصول طراحی اداری به عنوان یک دیدگاه جامع و هماهنگ برای ایجاد فضاهای کاری بهینه و ارتقاء عملکرد سازمانی مورد توجه قرار می‌گیرند. این اصول، اساساً به بهبود تجربه کاری افراد، افزایش بهره‌وری، و ایجاد محیطی موثر برای تعاملات اداری می‌پردازند.
از جمله نکات کلیدی می‌توان به تنظیم و بهینه‌سازی فضا، استفاده از نور و رنگ مناسب، تعامل اجتماعی فضایی، و پشتیبانی از تکنولوژی اشاره کرد. این اصول در کل به تحقق یک محیط کاری که هماهنگ با نیازها و توقعات کارکنان و سازمان است، کمک می‌کنند.

با توجه به تغییرات مدرن در رویکردها به کار و فضاهای اداری، اهمیت اجرای این اصول به عنوان یک استراتژی برای تحول فضاهای کاری به سمت محیط‌های باز و نوآورانه نیز افزایش یافته است. در نهایت، اصول طراحی اداری همچنان یک ابزار قدرتمند برای ایجاد فضاهای کاری بهتر و ارتقاء سطح بهره‌وری و رضایت کارکنان باقی می‌مانند.

سوالات متداول

چرا چیدمان دکوراسیون دفتر کار و توجه به أصول طراحی اداری مهم است؟ توجه به اصول طراحی و چیدمان دفتر کار مؤثر در تأثیر بر احساسات و عملکرد کارکنان است. یک محیط کاری مناسب، به افراد کمک می‌کند تا بهترین خود را در انجام وظایف ارائه دهند.

آیا رنگ و نورپردازی در دفتر کار تأثیر دارد؟ بله، انتخاب رنگ‌های آرام و نورپردازی مناسب می‌تواند به افزایش رضایت و انرژی کارکنان کمک کند و همچنین تمرکز را بهبود بخشد. بنابراین یکی از مهمترین نکات در اصول طراحی اداری است که باید به آن توجه داشت.

                                                                      واحد تحقیق توسعه: فروشگاه لیدوما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *