فروش عمده

جشنواره بهاری لیدوما
تا 30% تخفیف تا پایان خرداد ماه همراه با ارسال رایگان

جشنواره بهاری لیدوما

تا 30% تخفیف تا پایان خرداد ماه همراه با ارسال رایگان

معرفی انواع گاوصندوق

معرفی انواع گاوصندوق


در دنیای امروزی افراد بسیاری به دنبال تامین ایمنی دارایی‌های با ارزش خود هستند. از جمله این دارایی‌ها می‌توان به سکه، طلا و یا پول نقد اشاره کرد؛ برای همین هم بسیاری از افراد گاوصندوق را برای این کار انتخاب می‌کنند. اما باید به این مسئله توجه داشته باشید که شما نمی‌توانید بدون شناخت لازم از انواع گاوصندوق نسبت به خرید آن اقدام کنید، زیرا گاوصندوق‌ها در انواع مختلفی تولید و روانه بازار می‌شوند و هر یک برای محیط خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
به عنوان مثال شما نمی‌توانید از گاوصندوقی که برای بانک طراحی شده است در کلینیک و یا فروشگاه خود استفاده کنید. همچنین لازم به ذکر است که گاوصندوق‌هایی که برای نگهداری طلا و یا دارایی‌های با ارزش در منزل نیز طراحی می‌شوند ساختار خاصی دارند. پس با توجه به این مسئله در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات کامل و جامعی را در زمینه گاوصندوق خدمت شما عزیزان ارائه کنیم تا در خرید گاوصندوق مناسب‌ترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

فهرست

انواع گاوصندوق بر اساس کاربرد

همانطور که گفتیم گاوصندوق  دارای انواع مختلفی است که هر کدام در محیط خاصی کاربرد دارند. حال در ادامه این بخش با ما همراه باشید تا شما را با انواع گاوصندوق از نظر کاربرد آشنا کنیم.

1-گاوصندق اداری

گاوصندوق‌های اداری یکی از مهمترین انواع گاوصندوق به شمار می‌روند که از آن برای نگهداری اسناد و مدارک گوناگون استفاده می‌شود. گاوصندوق‌های اداری به صورت کاملا دیجیتالی هستند و نسبت به گاوصندوق‌های خانگی قیمت به مراتب بالاتری دارند. لازم به ذکر است که گاوصندوق‌های اداری دارای ویژگی‌های مختلفی هستند؛ به عنوان مثال برخی از گاوصندوق‌های اداری نسوز هستند و برخی دیگر به واسطه اثر انگشت باز می‌شوند. پس با توجه به این مسئله بسته به نیازی که دارید می‌توانید اقدام به خرید هر یک از انواع گاوصندوق اداری کنید. 

 

از این نوع گاوصندوق می‌توانید در ادارات برای نگهداری فایل‌ها، اسناد و مدارک مهم و به طو کلی پرونده‌های کاغذی استفاده کنید. 

2-گاوصندوق فروشگاهی

گاوصندوق فروشگاهی یک بخش جدایی ناپذیر از کسب و کارها به شمار می‌آید. به عنوان مثال طلا فروشی‌ها و صرافی‌ها از جمله این کسب و کارها به شمار می‌روند. شاید با خود بگویید که طلا فروشی‌ها و صرافی‌ها از نظر شکل ساختاری با دیگر کسب و کارها متفاوت هستند و سطوح ایمنی بالایی دارند؛ اما در حال حاضر در بسیاری از صرافی‌ها و طلافروشی‌ها سطح ایمنی به قدر کافی بالا نیست و برای تامین امنیت بیشتر نیاز به استفاده از وسایلی به مانند گاوصندوق می‌باشد. 

گاوصندوق‌های فروشگاهی که در طلافروشی‌ها و سایر صنف‌های حساس مورد استفاده قرار می‌گیرند، به مانند یک گاوصندوق معمولی نیستند و از یک سیستم رمزنگاری پیشرفته برای آن‌ها استفاده شده است. همچنین لازم به ذکر است که در و بدنه اصلی این نوع گاوصندوق نیز در برابر دریل و هوابرش مقاوم می‌باشد. 

3-گاوصندوق مدارک

یکی دیگر از انواع گاوصندوق، گاوصندوق مدارک می‌باشد که دارای طبقه بندی‌ها و جایگاه‌های بسیاری است که از آن‌ها می‌توانید برای نگه داری مدارک و اسناد مهم خود استفاده کنید. گاوصندوق‌های مدارک دارای ویژگی‌هایی نیز هستند که سطح ایمنی آن‌ها را بالاتر می‌برد که از جمله این موارد می‌توان به ضد آب بودن، نسوز بودن و یا باز شدن با اثر انگشت اشاره کرد. 

البته لازم به ذکر است که تمامی انواع گاوصندوق مدارک دارای این ویژگی‌ها نیستند و برخی از آن‌ها ساده‌تر هستند. بسته به نیازی که دارید می‌توانید هر یک از انواع گاوصندوق مدارک را برای خود خریداری کنید. 

انواع گاوصندوق براساس ویژگی‌ها

گاوصندوق‌ها دارای خصوصیات مختلفی هستند که هر چقدر میزان این خصوصیات بیشتر باشد، امنیت در آن گاوصندوق به مراتب بالاتر خواهد بود. در ادامه به برخی از این خصوصیات اشاره خواهیم کرد.

1-گاوصندوق نسوز

گاوصندوق‌های ضد حریق یکی از پرکاربردترین انواع گاوصندوق به شمار می‌روند که برای حراست از دارایی و مدارک مهم به مانند سند مالکیت و یا مدارک دیجیتال از آن‌ها استفاده می‌شود. هرگاه مشاهده کردید که یک گاوصندوق در لیست UL قرار داشت، می‌توانید به نسوز بودن آن پی ببرید. در زمان خرید این گاوصندوق‌ها می‌توان رتبه بندی آن‌ها را به صورت برچسب نصب شده به روی گاوصندوق مشاهده کرد که هر چقدر رتبه آن‌ها بالاتر باشد، میزان مقاومت آن گاوصندوق در برابر حریق بیشتر می‌باشد. با توجه به چنین قابلیت منحصر به فردی، قیمت این نوع گاوصندوق به مراتب بیشتر از سایر گاوصندوق‌ها می‌باشد.

2-گاوصندوق آسانسوری یا ویترینی

گاوصندوق‌های آسانسوری یکی دیگر از انواع گاوصندوق به شمار می‌روند که دارای خصوصیات منحصر به فردی هستند که به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد. یکی از خصوصیات این نوع گاوصندوق این است که در ساخت آن از فولاد ضخیم استفاده شده است؛ استفاده از چنین متریالی سبب شده است که این نوع گاوصندوق در برابر ضربه و برش بسیار مقاوم باشد.

از دیگر خصوصیات این مدل گاوصندوق می‌توان به استفاده از قفل‌های الکترونیک و یا مکانیکی در آن‌ها اشاره کرد که سطح ایمنی بالایی را به ارمغان خواهد آورد.

علاوه بر مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم، در این نوع گاوصندوق از سیستم ضد حریق نیز استفاده شده است و ایمنی بالایی را برای جلوگیری از سوختن مدارک و دارایی‌های با ارزش فراهم کرده است.

انواع گاوصندوق رایج در بازار

گاوصندوق زمینی

یکی از رایج‌ترین انواع گاوصندوق در بازار، گاوصندوق زمینی است که به کمک پیچ و مهره به زمین متصل می‌گردد. یکی از مزیت‌هایی که این مدل گاوصندوق دارد این است که امکان جا به جایی آن به سادگی میسر نخواهد بود و به همین دلیل نیز امنیت اشیاء داخلی آن همواره حفظ خواهد شد. البته امنیت این مدل گاوصندق تنها به دلیل عدم جا به جایی آن نیست و برخی از گاوصندوق‌های زمینی ویژگی‌هایی از جمله ضد حریق بودن و مقاومت بالا در برابر ضربه را نیز دارند.
از آنجایی که این مدل گاوصندوق امنیت بسیار بالایی دارد، بسیاری از مدیران و تاجران از این مدل گاوصندوق در کسب و کار و یا اداره خود استفاده می‌کنند.

گاوصندوق جواهر

همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره کردیم، طلا فروشی‌ها یکی از پر ریسک‌ترین کسب و کارها به شمار می‌روند و به همین دلیل نیز استفاده از گاوصندوق جواهر در آن‌ها بسیار مهم است. البته لازم به ذکر است که گاوصندوق‌های جواهر قیمت نسبتا بالایی دارند و دلیل اصلی آن نیز طراحی ظاهری شیک و جذاب آن‌ها می‌باشد. فضای داخلی گاوصندوق جواهر به گونه‌ای طراحی شده است که جواهرات به خوبی در آن جای می‌گیرند و دیگر نگرانی بابت نگهداری جواهرت ظریف نخواهید داشت؛ دلیل اصلی این سخن نیز این است که فضای داخلی این مدل گاوصندوق را چوب و مخمل تشکیل داده است. فضای خارجی این مدل گاوصندوق نیز از استیل می‌باشد.

توصیه ما به شما این است که در زمان خرید انواع گاوصندوق جواهر سعی کنید نوعی را انتخاب کنید که کشوهای آن انعطاف بیشتری را داشته باشد تا در صورت نیاز بتوانید اقدام به تعویض آن کنید. همچنین همواره سعی کنید این مدل گاوصندوق را در یک مکان مخفی نگه داری کنید و فضای قرارگیری گاوصندوق نیز به گونه‌ای باشد که به راحتی بتوانید به آن دسترسی داشته باشید.

گاوصندوق هتل

یکی دیگر از انواع گاوصندوق رایج در بازار، گاوصندوق هتل می‌باشد که در اتاق‌های هتل از آن‌ها استفاده می‌شود. این گاوصندوق‌ها برای نگهداری کوتاه مدت اشیاء قیمتی مورد استفاده قرار می‌گیرند و امنیت آن‌ها به واسطه یک صفحه کلید الکترونیک ساده تامین می‌شود. دیواره گاوصندوق هتل از یک ورقه نازک فلزی بوده و از نظر امنیت نسبت به سایر انواع گاوصندوق از امنیت کمتری برخوردار است. البته از آنجایی که این مدل گاوصندوق در یک مکان امن و برای استفاده کوتاه مدت مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ امنیت آن قابل قبول می‌باشد.

گاوصندوق داده

گاوصندوق داده و یا دیتا یکی از مقاوم‌ترین گاوصندوق‌ها در برابر حریق هستند و در مقایسه با دیگر انواع گاوصندوق در مقابل حرارت و دما مقاوم‌تر هستند. لازم به ذکر است که برخلاف تصور عموم کاغذ دمای بیشتری را نسبت به اقلام دیجیتالی تحمل می‌کند و تنها قادر به تحمل دما تا50 درجه می‌باشد.

نحوه طراحی این مدل گاوصندوق خیلی متفاوت نیست و صرفا نسوز بودن آن و مقاومت بالای آن است که آن را از دیگر انواع گاوصندوق متمایز کرده است؛ چرا که دمای این نوع گاوصندوق در قسمت داخلی از یک حد خاص بالاتر نخواهد رفت و این مسئله منجر به حفظ اقلام دیجیتال در زمان آتش سوزی خواهد شد.

مزایای استفاده از گاوصندوق

خزانه بانکی

همان طور که می‌دانید گاوصندوق و خزانه در تامین امنیت پول و اسناد مردم بسیار حائز اهمیت است و به دلیل حجم بالای دارایی و اسنادی که در بانک‌ها وجود دارد، گاوصندوق بانکی دارای ابعاد خیلی بزرگ می‌باشد. به عنوان مثال اکثر گاوصندوق‌های بانکی دارای ارتفاعی بیشتر از اندازه یک انسان هستند و عمق و عرض زیادی دارند. گاوصندوق‌های بانکی دارای ویژگی‌هایی هستند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

1. ابعاد گاوصندوق بانکی: مهمترین و بارزترین خصوصیت یک گاوصندوق بانکی ابعاد و اندازه آن می‌باشد؛ زیرا با توجه به اندازه بزرگی که دارند، حجم بالایی از دارایی و اسناد را می‌توان در آن قرار داد.

2. زبانه گاوصندوق بانکی: زبانه یکی از سطوح ایمنی در گاوصندوق بانکی به شمار می‌رود که باید دارای آلیاژ مناسب و مقاومت بالا باشد. علاوه بر آلیاژ زبانه گاوصندوق باید متناسب با اندازه یک گاوصندوق طراحی شود. به عنوان مثال قطر مناسب برای زبانه گاوصندوق بانکی چیزی در حدود 5 سانتی متر است.

3. ورق بدنه گاوصندوق: گاوصندوق علاوه بر این که باید حجم زیادی از دارایی و اسناد را در خود جای دهد، باید به گونه‌ای باشد که از حوادث احتمالی نیز دارایی‌ها را در امان نگه دارد. برای همین نیز در تولید گاوصندوق بانکی از متریال‌های با کیفیت و مقاوم در برابر آتش سوزی و… استفاده می‌شود.

تا به اینجای مقاله سعی کردیم شما عزیزان را با انواع گاوصندوق آشنا کنیم و کاربرد هر یک از آن‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد آن‌ها شرح دهیم. حال در ادامه با ما همراه باشید تا نکاتی را که در زمان خرید یک گاوصندوق باید در نظر داشته باشید را خدمت شما ارائه کنیم.

راهنمای خرید گاوصندوق

در زمان خرید یک گاوصندوق یکسری ویژگی‌ها هستند که برای تمامی انواع گاوصندوق یکسان هستند و در زمان خرید باید این خصوصیات وجود داشته باشد. مهم نیست که گاوصندوقی که قصد خرید آن را دارید ایرانی است یا خارجی، حرفه‌ای است یا ساده، تمامی این موارد باید یک سطح خاص از ایمنی را در بر داشته باشند. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی برخی از ویژگی‌های یک گاوصندوق خوب بپردازیم.

1. ابعاد گاوصندوق

 اولین مرحله در راهنمای خرید گاوصندوق این است که در مورد ظرفیت و ابعاد یک گاوصندوق تصمیم‌گیری کنید. برای تعیین این ابعاد نیاز است که از خود چند سوال را بپرسید. اول این که حجم دارایی شما چقدر است؟ محصولی که قصد قرار دادن آن در داخل گاوصندوق را دارید چقدر ارزشمند است؟ با پاسخ به این سوالات می‌توانید وزن و ابعاد مناسب را برای گاوصندوق مورد نیاز خود تعیین کنید.

2. قیمت را با ویژگی مقایسه کنید

یکی از مهمترین فاکتورها در خرید یک گاوصندوق قیمت آن می‌باشد. برخی از افراد در زمان خرید گاوصندوق به دنبال ارزان‌ترین گزینه هستند؛ اما فراموش نکنید که هیچ ارزان بودنی بی حکمت نخواهد بود. همواره در زمان خرید گاوصندوق قیمت آن را با ویژگی‌ها و استانداردهای آن بررسی کنید و در صورت مطلوب بودن اقدام به خرید آن کنید.

3. نسوز بودن را فراموش نکنید

در حال حاضر بیشتر افرادی که قصد خرید دارند تنها به دنبال بالا بودن میزان امنیت آن در برابر سرقت هستند و به مسئله حوادث طبیعی توجه چندانی ندارند. همواره به این مسئله توجه داشته باشید که امکان از دست رفتن دارایی‌های شما در آتش سوزی کمتر از دستبرد زدن به شما نخواهد بود. پس با توجه به این مسئله همواره در زمان خرید سعی کنید گزینه‌ای را انتخاب کنید که مقاومت بالایی را در برابر آتش سوزی داشته باشد. البته لازم به ذکر است که گاوصندوق‌های نسوز با یکدیگر متفاوت هستند و بسته به دارایی که قصد نگهداری آن را دارید باید اقدام به خرید گاوصندوق نسوز کنید.

راهنمای خرید انواع گاوصندوق

4. اطمینان از ضد سرقت بودن گاوصندوق

هر یک از انواع گاوصندوق که قصد خرید آن را دارید، باید در برابر دریل، دیلم و سایر ابزارهای مکانیکی مقاوم باشد و اجازه هیچگونه دسترسی غیر مجازی را به دارایی شما ندهد. برای پی بردن به بالا بودن درجه امنیت یک گاوصندوق تنها کافی است که به rsc توجه کنید و بسته به نیاز خود از رتبه معمولی 1 تا رتبه 3 که فوق امن است اقدام به خریداری کنید.

توصیه ما به شما عزیزان این است که اگر قصد نگهداری دارایی کم اهمیت را دارید، بهتر است که هزینه اضافی نکنید و گاوصندوق دارای رتبه 1 rsc را خریداری کنید و تنها در صورت نیاز اقدام به خرید نوع فوق ایمن آن کنید.

نکات مهم در خرید انواع گاوصندوق

1.خرید گاوصندوق متناسب با نیاز

اگر به دنبال نگه داری از جواهرات خود هستید بهتر است که تنها از گاوصندوق جواهرات استفاده کنید. گاوصندوق جواهرات علاوه بر امنیت بالایی که دارد، ساختار آن نیز به گونه‌ای است که از بروز هرگونه آسیب به جواهرات ظریف شما جلوگیری خواهد کرد. علاوه بر این با کمی هزینه بیشتر سعی کنید گاوصندوق جواهرات خود را به صورت نسوز خریداری کنید.

2. گاوصندوق توکار بخرید

 یکی از مزیت‌هایی که گاوصندوق‌های توکار نسبت به سایر انواع گاوصندوق دارند این است که این مدل گاوصندوق در داخل دیوار و یا زمین جای می‌گیرد و جدا کردن آن از خانه کاری سخت و دشوار است. یکی دیگر از مزیت‌هایی که انواع گاوصندوق توکار دارند این است که پنهان کردن آن نیز راحت تر بوده و می‌توانید آن را به دور از چشم دیگران قرار دهید.

 البته لازم به ذکر است که در زمان خرید این مدل از گاوصندوق بهتر است که نوع دارای پوشش محافظ آن را خریداری کنید؛ دلیل این سخن نیز این است که این مدل گاوصندوق اگر در داخل بتن خانه قرار گیرد، ممکن است بعد از مدتی دچار رطوبت گردد. همچنین برای جلوگیری از رخ دادن چنین مشکلی می‌توانید قبل از قرار دادن اسناد و دارایی‌های با ارزش خود در داخل گاوصندوق، آن‌ها را در داخل پلاستیک و یا ظرف در بسته قرار دهید.

3.حواستان به اقلام دیجیتال باشد

بسیاری از افراد گاوصندوق را به منظور حفاظت از محصولات دیجیتال خریداری می‌کنند؛ اما باید به این مسئله توجه داشته باشید که گاوصندوق‌های نسوز و بسیاری از انواع گاوصندوق برای نگهداری از اقلام دیجیتال مناسب نیستند؛ زیرا اقلام دیجیتال قادر به تحمل دمای بالا نبوده و بعد از مدت زمانی دچار آسیب‌های جدی خواهند شد. 

برای نگهداری از اقلام دیجیتال از گاوصندوق مخصوص آن استفاده کنید؛ گاوصندوق مخصوص اقلام دیجیتال به گونه‌ای طراحی شده است که در صورت بالا بودن دمای بیرون نیز دمای قسمت داخلی آن از یک حد خاص بالاتر نخواهد رفت و در نتیجه اقلام دیجیتال شما دچار آسیب نخواهند شد. 

4. گارانتی و ضمانت نامه را فراموش نکنید

یکی دیگر از موارد مهمی که در خرید انواع گاوصندوق باید به آن توجه داشته باشید، این است که محصولی را خریداری کنید که دارای گارانتی و خدمات پس از فروش می‌باشد. اگر گاوصندوقی که قصد خرید آن را دارید بدون گارانتی و خدمات پس از فروش است از خرید آن صرف نظر کنید زیرا در آینده نه چندان دور ممکن است با مشکل مواجه شوید. 

electronic digital safe box

گارانتی باید حتما رسمی و توسط نمایندگی ارائه گردد و دارای مهر تایید شرکت باشد. به صورت معمول گارانتی به صورت 2 ساله بوده و خدمات پس از فروش نیز به صورت 10 ساله می‌باشد. 

5. چه نوع قفلی برای گاوصندوق مناسب است

همواره در زمان خرید این سوال را از خود بپرسید که چه نوع قفلی برای گاوصندوق من مناسب است. به صورت کلی می‌توان گفت که بهترین نوع قفل برای گاوصندوق نوع دو قفله می‌باشد؛ دلیل این سخن نیز این است که در این مدل گاوصندوق‌ها از هر دو قفل مکانیکی و الکترونیک به صورت همزمان استفاده می‌شود. 

مزایای استفاده از گاوصندوق

در این بخش با ما همراه باشید تا به برخی از اصلی‌ترین مزیت‌های خرید یک گاوصندوق اشاره کنیم. 

1. امنیت بالا

گاوصندوق به مانند یک بانک عمل کرده و به شما کمک خواهد کرد تا که بتوانید دارایی‌های خود را در منزل و یا محل کسب و کار خود در یک جای امن نگه داری کنید. برای ایجاد امنیت در انواع گاوصندوق از قفل‌های مختلفی استفاده می‌شود که از جمله این موارد می‌توان به قفل‌های مکانیکی، قفل‌های الکترونیک و بیومتریک اشاره کرد. 

لازم به ذکر است که در حال حاضر یکی از بهترین انواع قفل برای گاوصندوق، نوع بیومتریک می‌باشد؛ زیرا در آن از اثر انگشت و عنبیه چشم استفاده می‌شود و باز شدن آن بدون حضور شخص تقریبا غیرممکن خواهد بود. 

2. راحتی

گاوصندوق با نگهداری از دارایی‌های ارزشمند شما این امکان را به شما خواهد داد که بتوانید با خیالی آسوده‌تر دارایی‌های خود را ذخیره و به دور از دسترس دیگران قرار دهید. البته گاوصندوق دارای انواع مختلفی است که بسته به خصوصیاتی که دارند، در درجات مختلفی راحتی را برای شما به ارمغان خواهند آورد. 

3. محافظت در برابر حوادث طبیعی

یکی از خطراتی که به اندازه دستبرد می‌تواند به دارایی شما خسارت وارد کند، آتش سوزی می‌باشد. اگر گاوصندوقی که برای ذخیره دارایی خود از آن استفاده می‌کنید از نوع نسوز باشد؛ خیالتان از بابت محل ذخیره دارایی راحت خواهد بود و در صورت بروز آتش سوزی دارایی شما در امان باقی خواهد ماند. لازم به ذکر است که گاوصندوق‌های نسوز از بتن و فولاد سخت ساخته می‌شوند.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما عزیزان را با انواع گاوصندوق و کاربردهای هر یک از این موارد آشنا کنیم. همان طور که در این مطلب نیز به آن اشاره کردیم؛ انواع گاوصندوق در محیط‌های مختلفی از جمله ادارات، منازل و بانک مورد استفاده قرار می‌گیرند و یکی از بهترین وسیله‌ها برای بالا بردن ایمنی دارایی‌ها و اسناد مهم شما به شمار می‌روند. در زمان خرید گاوصندوق باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که هر یک از انواع گاوصندوق برای محیط خاصی قابل استفاده است.

در پایان جا دارد به این مسئله اشاره کنیم که اگر به دنبال این هستید که امنیت دارایی خود را بالاتر ببرید همواره سعی کنید از گاوصندوق‌های مخفی (توکار) برای این کار استفاده کنید که به صورت دو قفله و یا دارای قفل بیومتریک هستند. زیرا قفل‌های بیومتریک اجازه دسترسی را به اشخاص دیگر نخواهند داد و برای باز شدن به حضور شما در مکان مورد نظر نیاز خواهد بود. 

                                                              واحد تحقیق و توسعه: فروشگاه لیدوما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *