فروش عمده

جشنواره بهاری لیدوما
تا 30% تخفیف تا پایان اردیبهشت ماه همراه با ارسال رایگان

جشنواره بهاری لیدوما

تا 30% تخفیف تا پایان اردیبهشت ماه همراه با ارسال رایگان

تفاوت ام دی اف (mdf) و نئوپان و HBL در ساخت تجهیزات اداری

تفاوت ام دی اف با نئوپان

استفاده از تجهیزات اداری زیبا و با کیفیت می‌تواند بهره‌‌وری شما را در کار را افزایش دهد. علاوه‌ بر ‌این حس رضایت شما و هکارانتان را از محیط کاری بسیار بالا ببرد. خرید تجهیزات اداری یک کار لذت بخش و البته حساس است. لذت بخش است به این علت که به زیبایی مجموعه بسیار کمک می‌کند و حساس است چرا که اگر خرید با کیفیتی نداشته باشید هزینه زیادی را به راحتی از دست خواهید داشت.  فروشگاه لیدوما برای هر شرکت و سازمانی که می‌خواهد با  تجهیزات اداری با کیفیت هم در طول عمر تجهیزات اداری سازمان و شرکت کمک کننده باشد و هم بتواند زیبایی بصری جذابی را به مجموعه بیافزاید، یک  فروشگاه فوق العاده است.

فهرست مطالب

تشخیص کیفیت محصولاتی که در حال خرید آن هستید بسیار مهم است.  ما در این مقاله سعی کرده‌ایم دو تا از پرکاربرد‌ترین موادی که در ساخت وسایل اداری استفاده می‌شوند یعنی MDF و نئوپان را کاملا برای شما شرح دهیم و بگوییم که از چه موادی ساخته می‌شوند و چگونه می‌توانید تفاوت ام دی اف با نئوپان را تشخیص دهید. چرا که همین تشخیص ساده می‌تواند به شما در خرید تجهیزات اداری با کیفیت بسیار کمک کند. 

نئوپان چیست؟

برای تشخیص تفاوت ام دی اف با نئوپان، ابتدا بهتر است بدانیم نئوپان چیست و از چه چیزی ساخته شده است. نئوپان  CHIPBOARD  از چوب های زائد، تراشه‌های چوب بری(خاک اره) و چسب به وجود می آید. این مواد تحت فشار و گرما فشرده سازی می‌شوند. 

البته برای این که نئوپان‌ها بتوانند در برابر عوامل محیطی مثل آب، آتش گرفتگی، پوسیدگی مقاوم باشند در فرآیند ساخت آنها از مواد شیمیایی مخصوص مثل وکس، رنگ، عوامل رهاسازی، عوامل مرطوب کننده نیز استفاده می‌شود. اگر در هنگام استفاده از نئوپان‌ بوی بدی به مشام شما رسید، بدانید این بو ناشی از همین مواد شیمیایی است که در نئوپان استفاده شده است.

نئوپان‌ها با تراکم کم، متوسط و پرتراکم وجود دارند. نئوپان‌های با تراکم کم نرم‌تر و نئوپان‌های با تراکم بالا سفت‌تر هستند و می‌توانند برای در مواردی که استحکام محصول اهمیت بالایی دارند استفاده شوند.

از مهم ترین ویژگی نئوپان‌ها قیمت مناسب آنها است و در مقابل بدترین ویژگی آن‌ها این است که به سرعت آب را به خود جذب می‌کنند. پس باید مراقب باشید که آن‌ها را در محل مرطوب قرار ندهید. بنا‌براین حتی اگر روکش هم داشته باشند نباید در حمام و آشپزخانه استفاده شوند. به طور کلی نئوپان ها را می‌توان بدون روکش یا با روکش‌هایی از جنس ممبران، هایگلاس، چوب طبیعی، لمینت دید. 

 در حالت معمول در ساخت نئوپان‌ها از روکش ملامینه استفاده می‌کنند. این لایه ممکن است در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف وجود داشته باشد. از نئوپان‌ها با روکش ملامینه در صنعت مبلمان و دکوراسون داخلی بسیار زیاد استفاده می‌شود. گاهی نئوپان‌ را با روکشی MDF نیز تزئیین می‌کنند تا مقاومت و زیبایی آن‌ها بیشتر شود. بنابراین گاهی شناخت تفاوت ام دی اف با نئوپان برای عده‌ای سخت می‌شود. 

MDF چیست؟ 

قبل صحبت درباره MDF بهتر است با تخته فیبر آشنا شویم. تخته فیبر نوعی از الیاف چوب است. الیاف چوب با استفاده از پرس داغ به صورت تخته‌ای فشرده می‌شوند. از این ‌جا به بعد همه چیز به چگالی آن تخته فیبر بر میگردد. اگر تخته فیبر چگالی پایینی داشته باشد، در زبان انگلیسی به آن low density fiberboard می‌گویند و به اختصار آن را با LDF نشان  می‌دهند.

اما اگر چگالی تخته فیبر متوسط باشد به Medium Density Fiberboard به معنای تخته چوب با چگالی متوسط  گفته می‌شود که ما به اختصار آن را MDF نام گذاری می‌کنیم.

پس خاک اره، براده‌های چوب طی فرایندی خشک می ‌شوند و با رزین و موم ترکیب می‌شوند و پنل‌‌هایی را شکل می‌دهند. این پنل‌ها با گرما و فشار پردازش می‌شوند و به تخته چوب‌های سفت و سخت تبدیل می‌شوند. سپس آنها را سمباده زده و به به ابعاد مشخصی برش می زنند که به آن MDF می‌گوییم.

 تقریبا در هر خانه‌ای می توانیم یک محصول MDF پیدا کنیم. کایبنت‌ها، کتابخانه، کمد‌های دیواری، میز تلویزیون و بسیاری از وسایل دیگری که در خانه هستند می‌توانند از جنس MDF باشند. شما ممکن است هنگام خرید تجهیزات اداری هم متوجه MDF در انواع آن‌ها شده باشید. کیفیت MDF به میزان زیادی به مواد سازنده آن هم بر‌میگردد، امروزه حتی دیده شده که در ساخت MDF  از کاغذ باطله و مواد دیگری مثل ساقه ذرت و نیشکر نیز استفاده می‌شود. حتی ضایعاتی که در جنگل به وفور دیده می‌شوند نیز در ساخت MDF استفاده می‌شود.

همه این‌ها به این علت است که فراینده فشرده سازی خورده چوب‌ها بسیار پیشرفته شده است به همین علت است که از مرغوبیت MDF ای که استفاده می‌کنیم باید اطمینان کامل داشته باشیم. البته همین موضوع کمک بسیار زیادی به محیط زیست کرده چرا که از ضایعات چوبی به درستی استفاده می‌شود و همین باعث می‌شود که از بریدن درختان برای مصارف خانگی کمتر استفاد شود.

فواید ام دی اف (MDF)

 MDFقیمت بسیار مناسب‌تری از چوب دارد به همین علت است که بسیار فراگیر شده است و همچنین نسبت به چوب می‌تواند تنوع‌ها یبیشتری داشته باشد چون از روکش‌های مختلف و رنگ‌های مختلف بر روی آن استفاده می‌شود.  از دیگر فواید MDF این است که بریدن آن آسان است و سطح MDF نسبت به چوب بسیار صافتر است.مورد بعدی که باید به آن اشاره کنیم این است که مواد شیمیایی که در MDF به کار برده شده است، باعث می‌‌شود که حشرات مانند موریانه نتواند به آن حمله کنند. همانطور که گفتیم از آنجایی که از ضایعات چوبی برای ساخت MDF استفاده می‌شود پس می‌توانیم آن را  دوستدار طبیعت نیز هست.

از  ویژگی‌های دیگر MDF این است که به آسانی می‌شود آن را سوراخ کرد و همینطور با ماشین آلات مختلف می‌توان آن را به هر شکل بخواهید برش بدهید.

البته چیزی که اینجا مهم است این موضوع است که عمر MDF به نسبت چوب پایین‌تر است و به صورت استاندارد می‌تواند بین 14 تا 20 سال باشد و باید این موضوع را هنگامی که هزینه‌های آن را برآورد می‌کنید در نظر بگیرید.

فواید نئوپان 

نئوپان در برابر ضربه و خش مقاوم است و در ساخت محصول و استفاده از آن بسیار انعظاف‌پذیر است.  و بدلیل روکش ملامین خود ضد آب نیز هست. نئوپان نیز می تواند در انواع تجهیزات اداری استفاده شود. به دلیلی روکش‌های متنوعی که دارد بسیار پر کارد است . یک نجار ماهر می‌تواند از نئوپان‌ها در ساخت کابینت و میز استفاده کند. 

از دیگر مزیت‌های نئوپان که آن را محبوب کرده است وزن مناسب آن است. و البته موضوع دیگر قیمت مناسب این محصول می‌باشد.قیمت مناسب استفاده از این محصول را در ساخت انواع تجهیزات اداری محبوب کرده است.

تفاوت ام دی اف با نئوپان

هنگام خرید تجهیزات اداری باید دقت لازم را در متریال محصولاتی که خریداری می‌کنیم داشته باشیم. سوالی که اینجا مطرح است این است که تفاوت ام دی اف با نئوپان  دقیقا چیست؟

استحکام

 MDF استحکام، دوام و مقاومت بیشتری در برابر ضربه و ترک دارد. همین ویژگی باعث می‌شود که MDF در داخل ساختمان کاربرد بیشتری داشته باشد تا نئوپان. پس استحکام مهم ترین تفاوت ام دی اف با نئوپان است.

 قابلیت پیچ خوری

MDF ها به دلیل وجود ذرات تشکیل دهنده کوچک‌تر نسبت به نئوپان، قابلیت پیچ خوری بالاتری دارند همین موضوع قابلیت پیچ خوری تفاوت ام دی اف با نئوپان را محسوس‌تر کرده است. همین موضوع باعث شده در به وجود آوردن باکس‌های MDF خلاقیت‌های بیشتری انجام شود.

ترکیب مواد 

همانطور که گفتیم تفاوت ام دی اف با نئوپان در مواد سازنده آن‌ها است و این موضوع باعث می‌شود که این دو در جهت‌های مختلف با هم تفاوت داشته باشند.

ظاهر و طراحی

سطح MDF در حالت معمول روکش ندارد و می‌توان آن را خام استفاده کرد. اما برای دادن طرح و مدل‌های مختلف به محصولات MDF می‌توانیم آن را با روکش استفاده کنیم یا آن را رنگ کاری کنیم.

مقاومت به رطوبت

دیگر تفاوت ام دی اف با نئوپان  میزان مقاومت آن‌ها در برابر رطوبت است. اما اگر در هر دو محصول از روکش مناسبی استفاده کرده باشیم، می‌توانیم بگوییم مقاومت هر دو در برابر رطوبت بالا است.  همانطور که گفتیم روکش نئوپان از ملامین و روکش های مختلفی برای MDF وجود داشت که البته می‌شد آن را رنگ آمیزی هم کرد.

وزن

وزن MDF هابسیار بیشتر از نئوپان‌ها است. شاید وزن راهی است که می‌توانیم تفاوت ام دی اف با نئوپان را سریعا متوجه شویم.

قیمت

اصلی ترین تفاوت ام دی اف با نئوپان  در قیمت آن‌ها است. قیمت نئوپان‌‌ ها از MDF ها بسیار مناسب‌تر است و شاید همین تفاوت ام دی اف با نئوپان موجب شده که در بسیاری از موارد نئوپان ترجیح داده شود.

در ساخت تجهیزات اداری استفاده از کدام یک بهتر است ؟

همه چیز بستگی به میزان بودجه‌ای که شما می‌توانید استفاده کنید دارد، اگر شما تصمیم دارید که هزینه زیادی برای خریدمبلمان اداری خود انجام دهید، پس بهترین گزینه می‌تواند برای شما استفاده از چوب باشد. 

اما اگر قصد این را دارید که قیمت تمام شده محصول پایین‌تر بیاید،ابتدا باید تفاوت ام دی اف با نئوپان را به خوبی بدانید سپس در جاهایی که محصول دائم در دید نیست، از MDF یا نئوپان استقاده کنید.

اما این موضوع که از بین نئوپان و MDF باید از کدام استفاده کنید هم بسیار اهمیت دارد. اینجا علاوه بر بحث قیمت به بحث استحکام نیز باید بپردازیم. 

در بعضی موارد گرچه استفاده نئوپان قیمت را پایین می‌آورد و گفتیم که این موضوع از اصلی‌ترین تفاوت ام دی اف با نئوپان است اما به دلیل استحکام پایین، ممکن است برای محصول مشکلاتی را ایجاد کند. پس بهترین انتخاب این است گه هنگام خرید تجهیزات اداری حتما فاکتور استحکا را از قبل در ذهن داشته باشیدو از تفاوت ام دی اف با نئوپان به خوبی آگاهی داشته باشید.

مزایای استفاده از MDF به جای نئوپان

تا اینجا با تفاوت ام دی اف با نئوپان آشنا شدید و دیدید که می‌شود از آن استفاده‌های بسیار زیادی کرد. اما حالا می‌خواهیم بدانیم که استفاده از  MDF  چه مزیت‌هایی نسبت به نئوپان دارد؟ 

استفاده از MDF می‌توانداز محصول را در برابر رطوبت، پوسیدگی و همچنین خوردگی توسط حشرات جلوگیری کند. در حالی که نئوپان‌ها در برابر رطوبت و پوسیدگی اصلا مقاومت ندارد.  دقت داشته باشید که MDF را می‌شود در ضخامت‌های 3، 8، 12 میلی متری تولید کرد و همین موضوع باعث می‌شود که بتوانیم محصولات بسیار مقاومی استفاده کنیم. اما به هر حال همانطور که در متن نیز بار‌ها گفته شد استفاده از نئوپان بسیار مقرون به صرفه‌تر در می آید. پس اگر دوام و استحکام و مقاومت در برابر ضربه و ترک خوردن برای شما مهم است،بهترین راه‌حل این است که از MDF استفاده کنید. 

راه تشخیص نئوپان از ام دی اف 

ساده‌ترین راه برای تشخیص تفاوت ام دی اف با نئوپان این است که به نوع  خرده چوب‌های تشکیل دهنده آن‌ها توجه کنید. برای این که بتوانید خرده چوب‌های سازنده آن را نیز ببینید باید به قسمتی که برش خورده است توجه کنید. اگر تکه‌های بزرگ چوب در آن بود پس نئوپان است و اگر خرده های بسیار ریز را مشاهده کردید پس MDF است.

جمع بندی

محصولات و فرآورده‌های چوبی که در منزل و تجهیزات اداری استفاده می‌کنیم، به میزان زیادی هم کار ما را ساده‌تر می‌کنند و هم می‌توانند زیبایی فضای ما را بیشتر کنند. برای محصولات چوبی هم می‌توان از خود چوب استفاده کرد و هم فراورده‌ای از خرده چوب‌ها که هنگام برش کاری چوب بر جای می‌مانند.
اگر خرده چوب‌ها جمع آوری شده و با روش های با چگالی کم فشرده شوند تا تخته چوبی ایجاد کنند ما یک نئوپان داریم که البته برای درست کردن انواع تجهیزات اداری مورد استفاده قرار می‌‌گیرند. حال اگر تراکم بیشتر باشد MDF داریم که امروزه همه ما چه در منزل و چه در تجهیزات اداری به وفور استفاده از آن را مشاهده می کنیم .
پرچه تفاوت ام دی اف با نئوپان در قیمت محسوس است، اما همیشه استفاده از نئوپان توصیه نمی‌شود چرا که استحکام بسیار پایین تری نسبت به MDF دارد و نسبت به رطوبت بسیار حساس‌تر است .
توصیه می‌کنیم که به روش‌‌های تشخیص تفاوت ام دی اف با نئوپان به خوبی توجه کنید، تا در هنگام خرید تجهیزات اداری دچار مشکل نشوید و اگر تشخیص داده اید که بهتر است که از MDF استفاده کنید پس حتما بتوانید تفاوت ام دی اف با نئوپان را به خوبی تشخیص دهید.

سوالات متداول 

نئوپان از خرده چوب‌ها و ضایعات چوبی ساخته شده است، که طی فرایندی در هم فشرده می شوند برای استحکام‌شان مواد شیمیایی به آن‌ها افزوده می‌شود.

MDF نیز فرایند ساختش تقریبا مشابه نئوپان است. اما آنچه خیلی استحکام و قیمت MDF را بالا می‌برد این است که هم تراکم مواد استفاده شده در آن بیشتر از نئوپان است و هم از مواد مرغوب تری برای ساخت آن استفاده می شود.

استحکام بیشتر یکی از مهم‌ترین مزیت‌های MDF نسبت به نئوپان است .

یک راه برای تشخیص ام دی اف از نئوپان وزن آن‌ها است و راه دیگر این است که اگر قسمتی از آن‌ها برش خورده است ببینیم که از خرده چوب‌های ریز در آن استفاده شده یا خرده چوب‌های درشت.

فروشگاه لیدوما خود را به تولید محصولات با کیفیت متعهد کرده است و از این رو برای خرید صندلی‌اداری، خرید صندلی اپن و به طور کلی خرید تجیزات اداری فروشگاه لیدوما می‌تواند یکی از بهترن گزینه‌هایی باشد که در پیش روی شماست.

                                                              واحد تحقیق و توسعه: فروشگاه لیدوما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *