فروش عمده

جشنواره بهاری لیدوما

تا 30% تخفیف تا پایان اردیبهشت ماه همراه با ارسال رایگان

جشنواره بهاری لیدوما

30% تخفیف تا پایان فروردین ماه
همراه با ارسال رایگان
به دلیل تعطیلات نوروز تحویل کالا از ۱۴ فروردین ماه می باشد

انواع صندلی آموزشی + کاربردهای آنها

انواع صندلی آموزشی

میز، صندلی و نیمکت‌های استفاده ‌شده در فضاهای آموزشی از جمله ملزومات آموزشی هستند که همه افراد از آن‌ها برای بازه‌های زمانی طولانی استفاده می‌کنند. این دسته از انواع صندلی به خاطر اهمیت بسیاری که دارند، می‌توانند به بهبود فرآیند آموزش افراد کمک کنند. بنابراین باید در زمان خرید صندلی ، به انواع صندلی آموزشی ، کاربرد و ویژگی آن توجه کنید.

فهرست مطالب

دقت داشته باشید، در صورت عدم وجود ویژگی‌های مناسب در صندلی، ممکن است بدن آسیب ببیند. برای خرید صندلی آموزشی درباره ویژگی‌های میز و صندلی‌های مورد استفاده در فضاهای آموزشی، اطلاعات زیادی وجود دارد که با در نظر گرفتن نکات مختلف، می‌توان به راحتی بهترین نوع آن‌ها را انتخاب کرد. صندلی‌های آموزشی نقش مهمی در شکل‌دهی به محیط‌های یادگیری ایفا می‌کنند. از کلاس‌های سنتی تا فضاهای همکاری مدرن، انتخاب نوع صندلی به طور قابل توجهی بر تجربه آموزشی تأثیر می‌گذارد.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با برخی از صندلی‌های رایج آموزشی آشنا کنیم. حتما شما هم با تعدادی از آنها آشنا هستید و در طول زندگی خود با آنها خاطره نیز دارید. صندلی‌های دانشجویی، دانش‌آموزی، آزمایشگاهی، محصلی و حتی نیمکت مدرسه همگی جزئی از خانواده صندلی‌های آموزشی محسوب می‌شوند.

صندلی آموزشی چیست؟

صندلی آموزشی نوعی صندلی است که به منظور استفاده در محیط‌های آموزشی طراحی شده است. این نوع صندلی‌ها با توجه به نیازها و اهداف آموزشی طراحی می‌شوند و ویژگی‌هایی دارند که مخصوص جلسات آموزشی، کنفرانس‌ها، کلاس‌ها، و سایر فعالیت‌های آموزشی می‌باشند. در ادامه متن با مهمترین ویژگی‌ها و کاربرد صندلی آموزشی آشنا خواهید شد.

انواع صندلی آموزشی

1-صندلی دانشجویی و دانش‌آموزی

همه ما با این صندلی‌ها آشنایی داریم. منظور ما از صندلی دانشجویی یا دانش‌آموزی، در واقع صندلی تک نفره است. صندلی دانشجویی یکی از انواع صندلی آموزشی است که در واقع یک فاکتور بسیار مهم برای دانشجویان و راحتی آنها هنگام نشستن در کلاس درس و بهبود یادگیری و تمرکز آنها است. مانند صندلی‌های اداری، طراحی ارگونومیک و مهندسی شده برای صندلی دانشجویی نیز نیاز است؛، چرا که دانشجویان ساعت‌های طولانی کلاس درس را روی صندلی خود می‌نشینند و نباید فشار زیادی به بدن آنها وارد شود تا بتوانند با تمرکز کافی به فراگیری درس بپردازند.

 صندلی دانشجویی ارگونومیک، راحتی و آرامش را برای آنها در محیط کلاس درس به ارمغان می‌آورد. چگونه؟ با ما همراه باشید. دانش آموزان ساعت‌ها روی صندلی می‌نشینند، چه زمانی که در کلاس درس و چه وقتی که در خانه پشت میز خود در حال کار یا بازی با کامپیوتر هستند. فرقی نمی‌کند در مدرسه یا دانشگاه، صندلی دانشجویی یا دانش‌آموزی باید از ستون فقرات آنها مراقبت کند و به بهتر شدن و بهبود حالت نشستن منجر شود.

چرا ارگونومیک بودن صندلی تک نفره اهمیت دارد؟

دانشجویان و دانش‌آموزان مدام در حال تغییر وضعیت نشستن خود هستند، رو به جلو خم می‌شوند، به چپ و راست می‌چرخند و صندلی خود را تکان می‌دهند و می‌چرخانند. این تغییر وضعیت مداوم است که سوالات زیادی را برای طراحان و خریداران صندلی‌های آموزشی بوجود می‌آورد. با توجه به منحصر بفرد بودن رفتار هر شخص هنگام نشستن، چطور یک طراحی می‌تواند برای همه دانش‌آموزان مفید باشد؟ دوما، صندلی چطور به بهبود یادگیری کمک می‌کند و استانداردهای دانش ارگونومیک را نیز به همراه دارد؟

انواع صندلی لیدوما
خرید انواع صندلی از فروشگاه لیدوما

برخی ویژگی‌های ارگونومی برای صندلی تک نفره ایده‌آل:

1. وجود سوراخ‌هایی در بدنه صندلی می‌تواند خوب باشد، مخصوصا در نشیمنگاه صندلی تا از عرق کردن و گرم شدن جلوگیری کند.

2. وجود تکیه‌گاه برای آرنج در هر دو طرف تا هنگامی‌که دانش‌آموز در حال نوشتن است بتواند آرنج خود را روی آن قرار دهد.

3. داشتن فضایی برای قرار گرفتن کیف و کتاب‌ها ایده‌آل است. این بخش معمولا در قسمت پایین صندلی قرار می‌گیرد.

4. استفاده از رنگ‌های آرامش‌بخش در طراحی و تولید صندلی دانشجویی یا دانش‌آموزی.

5. پیشنهاد می‌شود که صندلی قابلیت تنظیم ارتفاع داشته باشد تا دانشجویان با تنوع قد بتوانند به راحتی از آنها استفاده کنند.

6. درحالی‌که مشغول خواندن یا نوشتن هستید، میز متصل به صندلی باید فضای کافی برای قرار گرفتن کتاب داشته باشد.

7. وجود تکیه‌گاه برای پاها، برای زمانیکه دانش‌آموز قصد استراحت دادن به پاهایش را دارد می‌تواند ایده‌آل باشد.

8. اندازه صندلی باید برای دانشجویان مختلف با قد و وزن‌های متنوع مناسب باشد.

9. صندلی در بخش نشیمن باید از متریال ابری و راحت بهره ببرد.

2-صندلی آزمایشگاهی

آزمایشگاه محلی برای کار با هدف رشد و پیشرفت است. در هیچ محیط کاری دیگری به اندازه آزمایشگاه نوآوری و ابداع وجود نخواهد داشت. متخصصان دانش ارگونومیک، آزمایشگاه و صندلی آزمایشگاهی را نیز فراموش نکرده‌اند و برای استفاده کسانی که بواسطه شغل خود همواره در آزمایشگاه هستند، به طراحی صندلی آزمایشگاهی بر پایه دانش ارگونومی پرداخته‌اند. این صندلی‌ها که یکی از انواع صندلی آموزشی است، از سلامتی پرسنل آزمایشگاه محافظت می‌کند و عملکرد کاری آنها را با جلوگیری از خستگی زودرس بهبود می‌بخشد.

ارگونومیک بودن صندلی آزمایشگاهی چه کمکی می‌کند؟

فرقی نمی‌کند محیط کاری ما آزمایشگاه باشد یا هر جای دیگر، بدن ما انسان‌ها برای نشستن طولانی مدت خلق نشده است. هم چنین یک حالت نشستن منحصر بفرد که صحیح و سالم تلقی شود نیز وجود ندارد. در واقع حرکت مداوم و تغییرات حالت نشستن است که از فشار بر بدن می‌کاهد. بنابراین بهترین موقعیت نشستن شما همیشه موقعیت بعدی است که قرار است به خود بگیرید. البته دانش ارگونومیک نیز قواعدی برای نشستن در محل کار دارد، برای مثال تمام زوایای بدن باید ۹۰ درجه باشند. اما ویژگی‌های صندلی آزمایشگاهی ارگونومیک چیست؟

ویژگی‌های ارگونومیک برای صندلی آزمایشگاهی

آزمایشگاه مکانی با نیازها و الزامات بخصوص است و نمی‌توان با استاندارهای دانش ارگونومیک اداری با آن برخورد کرد، خیلی اوقات نمی‌توان در حالاتی بدن را نگه داشت که فشار کمتری به آن وارد شود. بلکه تغییرات مداوم حالت بدن برای انجام فعالیت‌ها صورت می‌پذیرد. حرکت‌های مداوم دست و ثابت ماندن بدن در یک حالت مانند خم شدن رو به جلو، روتین کار در آزمایشگاه محسوب می‌شود و بخشی از زندگی روزمره کارکنان آن را تشکیل می‌دهد. برای کم کردن فشار به بدن تا حدی که ممکن است و تضمین پشتیبانی مناسب از سلامت بدن، صندلی آزمایشگاهی باید برخی استانداردها را شامل شود. 

یک صندلی آزمایشگاهی ارگونومیک فقط می تواند به یک شکل استانداردهای این دانش را رعایت کند، هر کجا که کاربرش برود همراهش باشد. در این حین، پشتی این صندلی باید به طور مداوم در تماس با بدن کاربر باشد و زاویه ستون فقرات را نیز پوشش دهد.

هم چنین، صندلی آزمایشگاهی باید بیشترین انعطاف‌پذیری را نیز به کاربر خود ارائه دهد، هم از نظر ارتفاع، هم زاویه و هم تکیه‌گاه دست‌ها (البته اگر وجود داشته باشد). علاوه بر سالم و صحیح نشستن، صندلی آزمایشگاهی باید نیازهای بخصوص محیط کاری آزمایشگاه را نیز برطرف کند. مانند اینکه همواره باید بیشترین آزادی عمل و فضای دستیابی به بخش‌های مختلف پیش روی کاربر را فراهم کند.

در اکثر آزمایشگاه‌ها افراد مختلفی مشغول به کار هستند، به همین دلیل صندلی آزمایشگاهی باید تنظیمات مناسبی برای هر کاربر داشته باشد تا با تنظیم آن به راحت‌ترین حالت نشسته خود برسند.

کاربرد انواع صندلی آموزشی

3-نیمکت مدرسه

همه ما خاطره‌های زیادی از نیمکت مدرسه خود داریم. نیمکت در واقع یک صندلی بزرگ از انواع صندلی آموزشی است که ما آن را با یک یا دو همکلاسی خود شریک می‌شدیم. نیمکت‌ها معمولا از جنس چوب ساخته می‌شوند اما مدل‌های ساخته شده از فلز، سنگ و مواد مصنوعی نیز وجود دارد. بسیاری نیمکت‌ها تکیه‌گاهی برای دست و پشتی برای پا دارند.

سطح نشیمنگاه نیمکت معمولا باید ارتفاعی ۲۹ تا ۳۵ سانتی‌متر از سطح زمین داشته باشد. حداقل عرض نیمکت برای هر نفر باید ۳۸ سانتی‌متر در نظر گرفته شود. عرض نشیمنگاه نیمکت باید حداقل ۳۷ سانتی‌متر باشد. ارتفاع پشتی نیمکت نیز حداقل باید ۳۰ سانتی‌متر باشد. ارتفاع سطح میز از سطح زمین، ۵۸ تا ۷۰ سانتی‌متر متغیر است. وجود یک قفسه در زیر میز نیمکت مدرسه برای قرار دادن لوازم شخصی لازم است.

4-صندلی آموزشی تاشو

هنگام تهیه صندلی از انواع صندلی آموزشی، اولین چیزی که به ذهن مخاطب می رسد راحتی صندلی، پشتی و حفظ سکوت در هنگام استفاده است. همانطور که می دانید همه صندلی ها نام خاص خود را دارند، به صندلی هایی که در مکان های آموزشی استفاده می شود، صندلی آکادمیک نیز گفته می‌شود. صندلی‌های تاشو یکی از محبوب ترین صندلی‌ها هستند. زیرا فضای کمتری را اشغال می کنند. در مواقعی که نیازی به آن ندارید می‌توانید آن‌ها را تا کنید. در این صورت فضای کمتری را اشغال می‌کند.

صندلی های آموزشی تاشو به همراه تشک نیز طراحی و تولید می‌شوند. یک صندلی آموزشی تاشو با تشک به کاربر این امکان را می‌دهد تا إحساس راحتی بیشتری را در زمان نشستن داشته باشد. این محصولات بر اساس اصول ارگونومیک و پزشکی و برای جلوگیری از هرگونه آسیب فیزیکی به کمر، ستون فقرات و … طراحی شده اند.

نکته دیگر طراحی زیبا، مدرن و جذاب آن است که آن را برای هر سلیقه ای مناسب می کند.

5-صندلی محصلی

اگر یک آموزشگاه دارید و برای نشستن هنرجو یا دانش‌آموزان خود احتیاج به صندلی دارید، صندلی محصلی از انواع صندلی آموزشی را بررسی کنید. این صندلی‌ها انواع متنوعی دارند و به صورت تکی یا چند صندلی به هم چسبیده ساخته و طراحی می‌شوند. این صندلی‌ها از جنس پلاستیک، فلزی، فایبرگلاس و پروفیلی مناسب برای تمام سنین ساخته و تولید می‌شوند.

نکات قابل توجه در استفاده از میز و صندلی آموزشی

اگر بخواهیم ایده‌آل‌ترین حالت ممکن را متصور شویم، مدارس و دانشگاه ها باید صندلی‌های ارگونومیک برای هر دانش‌آموز یا دانشجو با فیزیک بدنی متفاوت تهیه کند. درسته که این جمله غیرواقعی (بیشتر گران و دردسرساز) است، اما در ادامه مواردی را بررسی می کنیم که می‌توان بوسیله آن بیشتری ویژگی‌های ارگونومی را برای افراد رعایت کرد:

۱. سایز مناسب

صندلی دانش آموزی باید حالتی صحیح و مناسب برای نشستن فراهم کند، مخصوصا که بدن دانش آموزان در این سن دائما در حال رشد است. حالت ایده‌آل برای دانش‌آموزان تکیه دادن صاف به پشتی و قرار دادن هر دو پا روی زمین به صورت صاف و نود درجه است. می‌توانید میانگین قد و وزن کودکان در مقاطع تحصیلی مختلف را اندازه‌گیری کنید و با توجه به آن صندلی دانش‌آموزی را تهیه کنید.

۲. اندازه مناسب

مطمئنا قرار دادن تعدادی صندلی و میز در هر کلاس درس و نشستن دانش‌آموزان بر روی هر کدام به صورت تصادفی کافی است، اما حالت ایده‌آل، بررسی اندازه هر صندلی برای اینکه کاملا برای دانش آموز مناسب و اندازه باشد، است. هر صندلی از انواع صندلی آموزشی باید دقیقا اندازه کسی باشد که بر روی آن می‌نشیند و میزش نیز با قد او سازگار باشد.برای رسیدن به حالت ایده‌آل باید با یک تولیدکننده که نسخه قابل تنظیم صندلی‌های دانش‌آموزی و دانشجویی را برای دانش‌آموزان و دانشجویان بزرگ و کوچک تولید کند هماهنگ شوید.

3-راحتی

در یک تحقیق با موضوع “اهمیت ارگونومی در مدارس” به این نتیجه رسیدند که اگر انواع صندلی آموزشی و میز به درستی طراحی شوند، تأثیر بسزایی بر یادگیری دانش‌آموزان خواهد گذاشت. یافته‌های این تحقیق نشان داد که اکثریت دانش‌آموزانی که از میز و صندلی‌هایی با ابعاد نامناسب استفاده می‌کردند، با مشکلات کمری مواجه بودند. علاوه بر این، مشکلات کمری به‌صورت مستقیم بر توانایی‌های آن‌ها در کلاس تأثیر مثبت داشت.

4-انعطاف پذیری

میز و صندلی های قابل تنظیم ارتفاع به کلاس های درس پویایی می بخشد و فضا را با توجه به نیاز دانش آموزان تغییر می دهد. علاوه بر این، میزها و صندلی‌های قابل تنظیم به مدارس اجازه می‌دهند تا مبلمان در اندازه‌های مختلف برای دانش‌آموزان خریداری کنند و در نتیجه در درازمدت در هزینه صرفه‌جویی می‌کنند. معلمان دریافته‌اند که ایجاد کلاس‌های آزاد بیشتر به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا از فضا به نحوی که برایشان راحت است استفاده کنند. میز و صندلی های انعطاف پذیر کلاس ها را سازگارتر می کند. علاوه بر این، همه دانش آموزان دسترسی برابر به تمام کلاس ها دارند.

5-پشتیبانی و عملکرد

هر محیط آموزشی، مدرسه، دانشگاه یا اداره ای به میز و صندلی های ارگونومیک نیاز دارد. صندلی های ارگونومیک انعطاف پذیر از حرکات طبیعی بدن و وضعیت های مختلف بدن پشتیبانی می کنند. هنگام انتخاب میز و صندلی اصول ارگونومیک را در نظر داشته باشید. 40 درصد دانش آموزان با نشستن پشت میز و صندلی در کلاس احساس راحتی نمی کنند. میز و صندلی تاثیر مستقیمی بر احساس فرد در محیط دارد. علاوه بر صندلی ارگونومیک، توجه به برنامه درسی و اطمینان از اینکه صندلی نیازهای آنها را برآورده می کند، مهم است. اگر محیط آموزشی شما فعال است، به یک صندلی قابل حمل نیاز دارید که بتوان آن را جابجا کرد و به سرعت و به راحتی راه اندازی کرد.

6- فضا

میز و صندلی در فضای آموزشی باید به گونه‌ای باشند که افراد به راحتی بتوانند بنشینند و سپس به سهولت برخاسته و حرکت کنند. میزی که روبروی افراد قرار می‌گیرد نباید به اندازه‌ای کوچک باشد که استفاده از دفتر و کتاب با دشواری صورت گیرد. همچنین، مناسب است که صندلی‌ها دارای فضایی برای قرار دادن کیف و وسایل شخصی باشند.

7-ایمنی

میز و صندلی مناسب در فضای آموزشی باید از نظر ایمنی استانداردهای خوبی را داشته باشند. ارتفاع مناسب و استوار بودن پایه‌ها، استحکام قطعات، لبه‌های بدون تیزی، وزن مناسب و توانایی تحمل وزن افراد از مواردی هستند که حتماً باید به آن‌ها توجه شود. به ویژه در صورت استفاده از صندلی‌ها تحت نظر کودکان، ایمنی بیشتری حائز اهمیت است.

خرید انواع صندلی آموزشی از فروشگاه لیدوما

مجموعه تجهیزات آموزشی لیدوما با تجربه‌ای طولانی در زمینه فروش انواع صندلی آموزشی، مبلمان، میز و ملزومات اداری در استان خراسان در حال فعالیت است. شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت این مجموعه، با انتخاب محصول مورد نظر خود، آن را با بهترین قیمت و در کمترین زمان ممکن تحویل بگیرید. ارائه خدمات پس از فروش و گارانتی محصول نیز از جمله نکات مهم این مجموعه است.

جمع بندی

صندلی های آموزشی ممکن است مانند صندلی های معمولی به نظر برسند. اما اگر یک محاسبه ساده انجام دهید، متوجه خواهید شد که چگونه یک صندلی آموزشی با یک صندلی معمولی تفاوتی ندارد. از آنجایی که چنین صندلی هایی با محتوای آموزشی مرتبط هستند، باید ویژگی های خاصی داشته باشند. به عنوان مثال، یک صندلی آموزشی با طراحی نامناسب برای کاربر مشکل ایجاد می کند و روند آموزشی را مختل می کند. صندلی دانشگاهی نباید خیلی نرم و راحت باشد تا دانش آموزان مشکوک به خواب بروند. بدون شک استفاده از آن باید بسیار ناراحت کننده باشد. کرسی های دانشگاهی معیارهای مشخصی دارند که در نهایت مکان مناسب و ابزاری ایده آل برای تدریس فراهم می کند.

سوالات متداول

1-انواع صندلی آموزشی کدامند؟

انواع صندلی‌ آموزشی شامل صندلی دسته‌دار، تاشو، دانشجویی، نیمکت، محصلی، آزمایشگاهی و … هستند. این صندلی‌ها با توجه به نیازهای مختلف محیط‌های آموزشی و جلسات جمعی انتخاب می‌شوند.

2-ارتفاع نامناسب صندلی آموزشی چه تاثیری روی بدن دارد؟

نشستن بر روی صندلی کوتاه ممکن است منجر به مشکلاتی شود، از جمله گردش خون نامناسب در ساق پاها و تورم، درد گردن و کمر، فشار زیاد به ران‌ها و عصب سیاتیک، و همچنین واریس و تورم پاها. برای جلوگیری از این مشکلات، استفاده از صندلی با ارتفاع مناسب و طراحی ارگونومیک توصیه می‌شود. همچنین، ایستادن و تغییر حرکات نیز به حفظ سلامتی مطلوب است.

                                                               واحد تحقیق توسعه: فروشگاه لیدوما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *